Pladsbehov

Pladsbehov

For optimal lyd, øjenkontakt, samarbejde osv., bør jeg altid placeres med front mod publikum. Det giver langt den bedste lyd, og medvirker til god kontakt til publikum. Kunsten er jo at ”læse publikum”, så musikken under hele arrangementet bliver tilpasset gæsterne. Det er ikke gæsterne, der skal tilpasse sig musikken.

IMG_2566 2015-03-21 17.54.34-1 IMG_3384

Det er en god idé at placere musikeren i modsat ende af et evt. scenetæppe. Et stort scenetæppe dæmper lyde, og gør at musikken ikke runger i lokalet.

“Onkel Kurt” med høreapparatet bør absolut ikke placeres i modsat ende af musikeren. Det er der, “lyden vender” og der er de dårligst tænkte betingelser for høreapparatet. I stedet bør man placere folk med dårlig hørelse midt i salen langs væggen til højre eller venstre for musikeren. Netop der, er der ikke så stor chance for, at lyden ”driller” høreapparatet, og gør samtale med de øvrige gæster vanskelig for “Onkel Kurt”.

Jeg kan ikke spille for gæster, der er placeret bag min ryg.

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at underholde et publikum, der sidder bagved mig, og som jeg derfor ikke kan få øjenkontakt med.

Hvis lokalet er indrettet på en måde, så det er nødvendigt, at der er gæster bag mig, er det bedst at finde et andet lokale eller en anden musiker. Jeg kan simpelthen ikke underholde folk, jeg ikke kan se.

Det er heller ikke altid en god idé, at placere musikeren på en scene. Det ødelægger tit overblikket, at sidde på en scene, og som musiker kan man få fornemmelsen af, at man sidder i et andet lokale. Det er ikke rart, når man skal have “føling” med festen og “fingeren på pulsen”. Derimod er det rart at sidde på et podie. Det giver et godt overblik samt øjenkontakt med næsten alle. Samtidig letter det samarbejdet med personalet. Med et dygtigt personale kan jeg kommunikere på 20 meters afstand uden at sige et ord. Gennem utallige fester lærer man den slags. Det giver et godt “flow” i festen, og gæsterne mærker intet.

Jeg er vant til at “springe ind” i tjener- og serveringsteamet, og samarbejde godt og tæt lige fra starten. De steder jeg har spillet ved godt, at jeg sætter en stor ære i et godt og tæt samarbejde. Hvis jeg kommer til et nyt sted, hvor jeg ikke har været før, vil det være dejligt at personalet er orienteret om, at jeg kan og vil samarbejde med dem. Måske har personalet på stedet oplevet musikere, der ankommer og opfører sig, som om de var Elvis! Den slags “musikere” ødelægger det for os andre, der ved hvor meget et godt samarbejde med personalet betyder.

Og:
– der må hellere være for varmt end for koldt
– der må hellere være for mørkt end for lyst
– der må hellere være for lidt plads til gæsterne end for meget
– der må hellere være for mange festsange end slet ingen

Jeg behøver:

Bredde.: Ca. 4 meter
Dybde fra væg og ud: Ca. 2 meter.
Strøm: Mindst 10 ampere 220 volt
men allerhelst kraft  (400 V) hvis det er muligt.

Ring evt. og hør nærmere.

Fortæl i god tid, hvis der er trapper eller andre ”forhindringer”.
Det kan være umuligt for mig at bære instrumenter op og ned af trapper, og så må jeg beregne et honorar til min roadie eller have anden kvalificeret hjælp til at bære instrumenter og udstyr.